Skip Navigation LinksMotorsystemer

​Motorsystemer - Detaljert oversikt: (trenger å oppdateres..)
PS: For spesielt interesserte... ;-)
 
Navmotor (forhjul)
  •  ​Finnes i prinsippet både med og uten intern girutveksling, men dette fremkommer ofte ikke tydelig i spesifikasjonene. Girutveksling gir større kraft ved mindre fysisk diameter på motoren, men gir noe ekstra støy, og teoretisk kortere levetid grunnet flere slitedeler. Ugirede motorer trenger større diameter for å oppnå samme dreiemoment.
    • Fordeler:
      • ​Kan settes på en hvilken som helst sykkel uten modifikasjoner, og er dermed den billigste og enkleste løsningen.
      • Trekk på begge hjulene. I prinsippet gunstig på løst og glatt underlag som sand og snø.
      • Meget praktisk i kombinasjon med navgir (som ellers har litt utfordringer ved nedgiring under hard belastning).
    • Ulemper
      • ​I motbakker mister forhjulet mye marktrykk da tyngdepunktet på sykkelen forskyves bakover. I bratte bakker opplever man derfor ofte at forhjulet begynner å spinne, og i tillegg til at man mister trekkraft så blir det vanskelig å styre sykkelen da forhjulet ikke har noen friksjon på tvers av glideretningen og dermed svinger den veien tyngdekraften trekker det.
      • Gjerne litt svakere i veldig lave hastigheter sammenlignet med sentermotorer.
      • Økt udempet masse i hjulet øker faren for klemskader på dekk og slange med påfølgende punktering. Vær spesielt oppmerksom på fortauskanter.
      • Mer jobb å skifte slange ved punktering eller skifte mellom sommer og vinterdekk. Sjelden hurtigfeste på bakhjulet. Hjulet veier mer enn et standard hjul og er dermed litt mer jobb å håndtere ved service.
    • ​Vår konklusjon: Forhjulsmotor egner seg for de som ønsker en billig sykkel for transport i lite krevende terreng.
    • Tips og triks: Bruker du sykkelvesker så monter gjerne dette på styret eller forggaffelen for økt marktrykk på forhjulet. Men vær obs på at varierende last i veskene gir varierende kjøreegenskaper.
 
Navmotor (bakhjul)
  • ​Finnes i både med og uten intern girutveksling, men dette fremkommer ofte ikke tydelig i spesifikasjonene. Girutveksling gir større kraft ved mindre fysisk diameter på motoren, men gir noe ekstra støy, og teoretisk kortere levetid grunnet flere slitedeler. Ugirede motorer trenger større diameter for å oppnå samme dreiemoment.
    • ​Fordeler
      • ​Kan settes på standard sykler uten (eller evt mindre) modifikasjoner. -Mange produsenter har kommet seg raskt inn på elsykkelmarkedet med virkelig gode elsykler ved å montere en navmotor med innebygget momentsensor på en umodifisert sykkel.
      • Uavhengig av girvalg yter motoren det samme. Altså er det ikke så farlig om du stopper sykkelen i høyeste gir, for selv om dette giret normalt er altfor høyt til å sette igang igjen i, så hjelper motoren deg lett opp i hastighet så du får giret ned. Eller, mange erfarer at de nesten bare bruker det tyngste giret til enhver tid.
      • Avlaster gir og kjede og medfører dermed mindre slitasje.
      • Uproblematisk å gire uavhengig av hvor tungt motoren trekker.
      • Tillater mulighet for regenerativ lading av batteriet.
    • ​Ulemper
      • ​Gjerne litt svakere i veldig lave hastigheter sammenlignet med sentermotorer (under 10-15 km/t).
      • Mer jobb å skifte slange ved punktering eller skifte mellom sommer og vinterdekk. Sjelden hurtigfeste på bakhjulet. Hjulet veier mer enn et standard hjul og er dermed litt mer jobb å håndtere ved service.
      • Økt udempet masse i bakhjulet øker faren for klemskader på dekk og slange med påfølgende punktering. Vær spesielt oppmerksom på fortauskanter.
      • Kun et fåtall leverandører av motorer med integrert navgir.
    • ​Tips og triks:
      • ​Velg et dekk med bedre punkteringsbeskyttelse. Gjerne et av de nye dekkene på markedet som er spesielt beregnet på elsykler. Vi kan også montere dekk med kompakt "slange" som umulig kan punktere. Den økte vekten som gjør at dette ikke er særlig utbredt på vanlige sykler er normalt ikke noe problem på en elsykkel.
      • Bruk klikk-pedaler så du enklere kan løfte bkhjulet over fortauskanter og andre skarpe hindringer.
Sentermotor (krankmotor)
  • ​Sentermotorer finnes i fullintegrerte utgaver med drift rett på kranken (F.eks Bosch) eller med drift med eget tannhjul rett på kjedet (F.eks. Panasonic). I prinsippet har disse samme egenskaper, så de små forskjellene velger vi å ikke gå inn på her.
    • ​Fordeler
      • ​Sentermotorer har fordelen av å utnytte sykkelens girsystem, slik at selv i lave hastigheter og fra stillestående i bratte bakker så yter motoren med høy effektivitet. Du finner ingen bakker du ikke kommer opp ved bruk av laveste gir med en sterk sentermotor. Du tipper bakover før motoren gir opp.. ;-)
      • Utover den modifiserte kranken er sykkelen helt standard og man kan ha hurtigkobling på begge hjulene for enkel demontering ved transport eller ved punktering.
      • Motoren er montert lavt i senter av sykkelen for ideell vektfordeling. Ikke like utsatt for punktering da man lettere vipper opp både forhjul og bakhjul ved forsering av skarpe hindringer.
      • Tillater alle former for girsystem. Velg mellom utvendige gir eller navgir. Og fullt mulig å oppgradere til andre girsystem i etterkant.
    • ​Ulemper
      • ​Noe mer kostbar løsning da sykkelen må produseres  spesielt tilpasset for motorsystemet.
      • Problematisk å gire ned under belastning ved bruk av tradisjonelle navgir. Man må planlegge litt bedre og passe på å gire ned ved inngangen til bakken. Navgirene til Rohloff letter litt på problemet, men er fortsatt ikke helt uberørt.
      • Økt slitasje på gir og kjede. Krever komponenter av høy kvalitet.
      • Redusert bakkeklaring på noen systemer.
      • Tillater idag ikke mulighet for regenerativ lading av batteriet.
    • ​Tips og triks
      • ​Ønsker du lukket navgir bør du også vurdere NuVinci trinnløst gir. NuVinci 360 har lite problemer med giring under høy belastning. Og lite kan måle seg med en sentermotor i kombinasjon med NuVinci Harmony automatgir (som desverre er litt mer følsom for giring under belastning)!
​​Andre..
  • Akselmotor/ kardangmotor - Danske Protanium viste i 2012 en prototype av en akselmotor. Med denne akselmotoren erstattes både kjede og kjedestag av selve motoren. Man får et helt lukket og i vedlikeholdsfritt system. Kan i prinsippet kombineres med alle typer navgir, også typer med pedalbrems!
  • "Fullelektrisk" - Mando Footloose ble presentert i 2012 og er en sammenleggbar sykkel helt uten mekanisk overføring fra pedalene til hjulene. Fremdriften er 100% elektrisk og styres av elektronikken som fordeler strøm fra en generator i kranken og sykkelens batteri til motoren i bakhjulet. Vi så den i bruk på EuroBike men fikk ikke prøvd den, men dette prinsippet får vi sikkert se mer til, spesielt på sammenleggbare sykler. Mando Footloose kommer i salg i 2013. 
 
Motorprodusenter (assortert utvalg som har vært med i vår jakt på de beste systemene og syklene):
OBS: Noe utdatert da mange av systemene fra 2014 og 2015 ikke er tilstrekkelig omtalt.

  • ​BionX
    • ​Navmotor som finnes fabrikkmontert på et stort antall europeiske sykkelmerker, og er i tillegg tilgjengelig som ettermonteringskit. Spør oss om pris på ombygging av din sykkel. Girløs og stillegående. Ikke like høyt dreiemoment i lave hastigheter som motorer med planetgir. Integrert momentsensor og motorstyring.
    • Finnes på merker som KTM, Wheeler, Steppenwolf, Kalkhoff (før 2013) med fler.
    • En av pionerene i markedet!
  • ​Bosch
    • ​Sentermotor med et av markedets høyeste dreiemoment (40-50Nm)
    • Bosch fikk virkelig fart på det europeiske elsykkelmarkedet etter lanseringen av sitt pedelec-system i 2010.
  • ​Go SwissDrive
    • ​Stillegående girløs navmotor som utfordrer BionX. Innebygget momentsensor og motorstyring og med regenerativ brems. Dreiemoment i samme klasse som BionX (40Nm)
    • Finnes på sykler fra blant andre Cube
  • ​Impulse
    • ​Derby-fabrikkens svar på Panasonic sentermotoren.
    • Finnes på merkene Kalkhoff, Rixe, Focus og Raleigh.
    • Leveres med og uten pedalbrems
    • Impulse 2.0 (fra 2014) er også utstyrt med girskiftesensor på noen sykler.
  • ​Ion
    • ​Accell-gruppens navmotor.
    • Finnes på merker som Winora, Ghost og Hercules.
    • Føyer seg inn i rekken av motorer i klassen til BionX, Xion, Go SwissDrive med fler.
  • ​Panasonic
    • En av de store pionerene i elsykkelsegmentet.
    • Har levert sentermotorer av god kvalitet i mange år, og lanserte i 2012 også en kompakt navmotor som overbeviste da vi prøvde den på EuroBike!
    • Finnes på merker som Kalkhoff, KTM, Emotion og mange fler.
  • Pro-Movec
    • ​Dansk produsent av elsykler og elsykkelsystemer. Leverer komplette sykler under eget og andre varemerker som f.eks. E-Green og Centurion.
    • Både front- og bakhjulsmotorer.
    • Verdens første med batteriet integrert i kjedekassa.
  • ​Protanium
    • ​Nok en dansk produsent av elsykler og elsykkelsystemer. Startet i 2006 og leverer idag et stort utvalg komplette sykler under sitt eget varemerke Diavelo (lansert 2012) og som no-name-leverandør.
    • Både front- og bakhjulsmotorer.
    • Verdens første til å ta i bruk litium-batterier på masseproduserte elektriske kjøretøy!
    • Presenterte i 2012 verdens første akselmotor til elsykkel (kardangmotor).
  • ​Xion
    • ​Derby-fabrikkens svar på BionX. (Produsert av Halber/ Neodrives) Uten planetgir og dermed 100% lydløs.
    • Regenerativ motorbrems. To nivåer. Kan også programmeres til å koble inn ved 10-28km/t når du triller.
    • Finnes på sykler fra Kalkhoff, Rixe, Raleigh, Univega, Focus
  • ​Yamaha
    • ​Yamaha er faktisk opphavet til elsykkelen slik vi kjenner den idag! I 1998 lanserte de det som idag er kjent som en pedelec, eller en "pedalelektrisk sykkel".
    • Krankmotoren deres er i prinsippet ganske identisk med Panasonic sentermotoren som er mer utbredt i Europa
    • Finnes på sykler fra bl.a.Giant og Gepida (før de byttet til Bosch).
  • ​​Ellers finnes et utall forskjellige produsenter av navmotorer. De fleste er gode, og kvaliteten avhenger oftest av resten av systemet. Det viktigste, særlig i norsk klima, er gode vanntette kontakter, kontrollenheter, displayer og betjeningspaneler. Det er flere krankmotorsystemer på vei også, og Shimano som la sitt Steps-system på hylla for noen år siden, relanserte dette i 2014. Shimano kommer da både med navmotor og krankmotor. Vi gleder oss til å teste ut dette etterhvert. Og ikke minst Continental/ Brose sitt meget spennende krankmotorsystem som vi testet ut en prototype av på EuroBike 2013. Som dere skjønner er det etterhvert litt av hvert å velge i!
​PS: Vi har ikke listet opp alle produsentene som finnes da vi ikke har førstehånds erfaringer med alle, så hvis du vet om noen leverandører som du har erfaringer med og som vi burde prøve så send en e-post til web@greenspeed.no​
 
 ​