Skip Navigation LinksValg-av-sykkel

​Hvilken sykkel skal man velge?​

Kalkhoff Tasman Classic.png Coboc.jpgconway_emf4271.jpg

Hvilken kvalitet forventer du? Hva skal du bruke den til? Trening? Transport? Tur? Ferie? Moro?.. Mange faktorer å ta hensyn til. Spør oss, eller les og studer og gjør deg noen refleksjoner før du tar turen innom for en prøvetur.

Elsykler koster forståelig nok noe mer enn tradisjonelle sykler, og prisforskjellen mellom billige og dyre modeller gjenspeiler de samme forskjellene i kvalitet.
Generelt vil rimelige sykler ha enklere bremser og girsystem, og potensielt lavere materialkvalitet på både ramme og komponenter. De fleste sykler vil oppleves bra ut fra butikk, men kvaliteten viser seg gjerne over tid. God materialkvalitet og gode komponenter gir enklere vedlikehold og mindre justering av f.eks. bremser og gir.
Velger man en sykkel med lukket navgir gir dette mindre behov for vedlikehold, og slike system er mer tilgivende i forhold til f.eks. manglende vask og smøring. Justering av disse er også begrenset til kompensasjon for at girwiren strekker seg med tiden, og dette gjøres normalt raskt og enkelt uten verktøy. Navgir koster mer, men vil for mange gi en hyggeligere sykkelhverdag. Ønsker man en sykkel for mer aktiv sykling vil et utvendig gir gi raskere respons, større utvekslingsforhold og mindre problemer relatert til giring under belastning. Nå finnes det også flere modeller med girskiftesensor som gjør at motoren stopper under giring så girskift går lett selv med navgir, og med mindre slitasje ved utvendige gir.
 
På elsykler vil særlig batterikapasitet og batterikvalitet gjøre utslag på prisen. Mens de billigste modellene ofte har en teoretisk rekkevidde på inntil ca 40-50 km finnes det dyrere modeller med over 200 km. Skal man legge ut på sykkelferie med sykkelen sin vil rekkevidden garantert ha betydning selv om rekkevidden kanskje er tilstrekkelig i det daglige. Laster man opp med bagasje og telt med mer vil en dyrere sykkel trolig være påkrevet. Den reelle rekkevidden påvirkes selvsagt av terreng og underlag samt egeninnsats og vind med mer. Husk også at rekkevidde oppgis i forhold til laveste assistansenivå og "ideelle forhold". Del gjerne den fabrikk-oppgitte rekkevidden med 3 som en tommelfingerregel for praktisk rekkevidde for å unngå overraskelser, men dette varierer veldig, så be gjerne om å få låne sykkelen med på en tur som tilsvarer ditt mest vanlige behov og se hvordan batterikapasiteten er i praksis.
 
Mange modeller (alle våre) har også umiddelbar respons ved bakkestart slik at man ikke må slite med en tung sykkel en omdreining på pedalene før motoren slår inn. Med såkalt momentsensor vil motoren koble inn straks man legger kraft på pedalene. Har sykkelen bare såkalt "speed sensor" vil motoren koble inn først etter at man har tråkket ca en kvart til en halv omdreining. De billigste syklene har nesten utelukkende "speed sensor".
Momentsensor gir en mer intuitiv opplevelse da all kraft styres direkte med beina. Assistansen er normalt noe lavere i lett terreng men øker når man møter vind og bakker. En sykkel med speed sensor bryr seg ikke om hvor tungt du trår, og man kan faktisk velge å ikke legge noe krefter på pedalene og likevel få maksimal assistanse bare man trår pedalene rundt i moderat tempo.
Har man behov for maksimal assistanse ved minimal egeninnsats vil speed sensor kunne være det mest egnede. Ønsker man derimot en sykkelopplevelse som minner mer om en alminnelig sykkel men hvor bakkene blir "flatere" vil momentsensor være tingen. Generelt sett vil vi mene at de aller fleste blir mest fornøyd med momentsensor.
 
Motorplassering - Det finnes tre varianter. Motoren kan være plassert i navet i forhjulet eller i bakhjulet, eller ved kranken/ pedalene. Navmotor i forhjulet er den billigste løsningen da man i prinsippet bare erstatter forhjulet på en hvilken som helst sykkel uten særlige tilpassinger. Forhjulsdrift er for mange greit hvor det ikke er så bratt, men i de bratteste bakkene vil man ikke få nok trykk på framhjulet til å sikre optimalt grep og man vil kunne oppleve at framhjulet begynner å spinne. Spinner framhjulet mister man også styringen, og det blir utfordrende å ta seg opp bakken. Ved motor i bakhjulet kan man også benytte en standard sykkelramme men tillate seg en motor med litt høyere vekt og diameter som har et høyere dreiemoment enn de mindre forhjulsmotorene. Ved senterplassert motor benyttes en skreddersydd ramme til formålet og man får kreftene overført direkte til kjedet fremme ved pedalene. Fordelen med dette er at motoren også kan utnytte sykkelens girsystem fullt ut og man oppnår dermed overlegen kraft i de bratteste bakkene på lave gir. Denne økte kraften på girsystemet kan gi noen utfordringer i forhold til giring og slitasje, mens en navmotor i bakhjulet er helt uavhengig av girsystemet, og vil tvert imot avlaste belastningene på gir og kjede. Noen navmotorer tillater også regenerativ lading. Dvs. at man kan bremse med motoren i nedoverbakker og samtidig lade opp igjen batteriet noe for å øke rekkevidden litt (i praksis veldig lite, men kanskje inntil ca 10%). Lange nedoverbakker kan da også trilles i behagelig tempo uten bremsing og bremseslitasje.
Valg av type drivsystem må bli en avveining i forhold til hvilket bruk som er mest relevant for deg. For detaljert info om de forskjellige motorsystemene kan du lese mer HER​.
 
Uansett må en elsykkel prøves før kjøp! Det er vanskelig å kjøpe elsykkel på spesifikasjoner. Ellers veileder vi gjerne om hva som kan passe for deg. Tenk først ut hvilket bruk og type vei og terreng du har lyst til å sykle i (ikke nødvendigvis bare der du sykler i idag..) og i hvilken grad du ønsker å bruke sykkelen til trim, så vil vi veilede så godt vi kan for et godt valg.​​