Skip Navigation LinksVintersykling

​​Vintersykling

Vinteren er en flott årstid å sykle på, og vintersykling er absolutt ikke ekstremsport! Med gode piggdekk, skjermer og god belysning er det en fryd å sykle om vinteren. Ikke minst fordi det aldri regner! :-) Mange er redde for isen, men piggene sitter ofte bedre i isen enn hva sommerdekkene gjør på grus! Den største utfordringen oppstår hvis det ikke brøytes tilstrekkelig slik at det blir langsgående spor som fryser. Da er det litt jobb å styre sykkelen. I tung løs snø kan det også være ganske krevende å manøvrere sykkelen da hjulene lett føres den veien snøen svikter under dekkene. Prøv deg frem forsiktig så blir du raskt trygg på vintersykling også. Tilpass farten etter føret og ferdighetene så går det helt fint å sykle hele året!

Vintersykling

Ha litt lavere lufttrykk enn du normalt har på sommerdekk så får du fler pigger og mer gummi i bakken (men ikke så lite luft at du klemmer slangen eller skader felgen..). Vi foretrekker å benytte den største dekkdimensjonen sykkelen tillater, med grovt mønster og da helst dekk som tillater lavt dekktrykk. Det er ingen tvil om at terrengsykkel med store grove lavtrykks piggdekk er det som tar seg best frem på krevende forhold, men ikke vær redd for å prøve med hybridsykkelen eller bysykkelen også.

Sett setet litt lavere enn ellers for å få litt lavere tyngdepunkt samt at det blir litt kortere ned dersom du plutselig trenger en fot i bakken.

Selvsagt trenger man også å kle seg etter forholdene, men utfordringen er ikke like stor på en elsykkel som på en vanlig sykkel da man lettere slipper unna å bli svett. Den største utfordringen om vinteren er nettopp svetting. Ikke noe problem å kle seg godt "nok", men når man blir svett i første motbakken blir det iskaldt ned på andre siden av bakketoppen. I streng kulde er det heller ikke særlig gunstig å bli veldig anpusten og fylle lungene med mye iskald luft. Da hjelper igjen motoren til med å holde pulsen nede så du slipper å bruke kuldemaske eller pådra deg kuldeastma​. Skimaske/ buff/ skjerf foran ansiktet må man ha, og briller. På de aller kaldeste dagene er slalåmbriller genialt.

Nå er ingen elsykler i utgangspunktet konstruert for norsk vinter, og spesifikasjonene tilsier gjerne bruk ned til fem kuldegrader, men vi har gode erfaringer ned mot 20 minus. Rekkevidden blir betydelig redusert i sterk kulde, men for sykling til jobben (gjerne med oppbevaring og lading av batteriet innendørs på jobb) eller turer i butikken holder det fint for de fleste. Sykler du hver dag utover høsten ser du etterhvert som temperaturen synker om rekkevidden er tilstrekkelig så du slipper noen overraskelser.

Elektriske kontakter på elsykler er ofte ikke forberedt på norske vinterforhold med mye søl og saltlake. Vi anbefaler å sette inn alle eksponerte kontakter med dielektrisk pasta (f.eks. syrefri vaselin eller batteripolfett) for å skjerme mot omgivelsene og sikre optimal kontakt.

Vinteren er nok den sesongen som krever mest vask og stell, og samtidig den tiden hvor nettopp dette ikke er så lett i praksis. Pass på å benytte alle mildværsdager til vask og smøring, og har du mulighet til å ta med sykkelen inn på badet en gang i blant er det topp for sykkelen å få seg en skikkelig vask der og en god opptørking.

Ice road bikers